Provincie Limburg

Kompas Anderstalige Nieuwkomers – Aan de slag!

Kinderopvang, vrije tijd en secundair onderwijs – Goed uitvoeren

Samenleven en taal naast de basisschool

Alles start in een organisatie met een visie, houding  en praktijken.

Taal zorgt voor verbinding, taal behoort tot de identiteit van kinderen en jongeren. Samenwerken aan taalstimulering is investeren in de toekomst. In de kennisclip goed uitvoeren in de praktijk vind je heel wat suggesties.

Je kan de 7 bouwstenen  gebruiken als instrument om vorm te geven aan het taalproces.  De bladwijzers met de taalbouwstenen en hun verschillende toepassingen: in de kinderopvang, de bibliotheek, de academie, de speelpleinwerking en de sportclub  geven concrete handvaten om dit toe te passen, ook buiten de school.

Binnen het deelproject instrument voor zelfevaluatie neem je de proef op de som over hoe taalstimulerend je aan de slag gaat in je organisatie of school. Behalve dat je zelf de proef op de som kan nemen via de app, krijg je duiding over hoe je taalstimulering kan binnenbrengen in je werking, en hoe je dit aanpakt in je organisatie.

Heel wat materialen voor kinderen, jongeren, maar ook voor het begeleiden van ouders in taalstimulerende activiteiten zijn terug te vinden in het PLEC en kunnen hier gratis uitgeleend worden.

Vorige  Overzicht Kinderopvang  Vrije tijd Secundair onderwijs